Konec školního roku se nezadržitelně blíží, a tak se k vám dostává již poslední číslo druhého ročníku našeho časopisu. Doufáme, že jsme i letos naplnili vaše očekávání a že se budeme nad otázkami dnešního světa setkávat i v budoucnu. Snažíme se stále více prostupovat napříč výukovými oblastmi, a tak se nebojte doporučit časopis i vyučujícím ostatních předmětů a ročníků.
Jelikož jsme chtěli ročník uzavřít právě výrazně mezioborovým tématem, rozhodli jsme se poslední číslo druhého ročníku věnovat tématice Ochrany přírody na Zemi.
Tedy tématu, které prostupuje napříč všemi výukovými předměty, respektive vzdělávacími oblastmi a může být skvělou příležitostí pro projektové úlohy, skupinové práce a rozvoj klíčových kompetencí našich žáků a studentů. Naučme naše děti pozorovat přírodu kolem nás, pochopit její význam, stav a především roli a pozici v našem životě.
Problematiku jsme pojali v širším pojetí, a tak v časopise narazíte i na otázky biodiverzity, vymírání a počty druhů organismů na Zemi apod. Téma je však tak široké, že je stále spousta toho, co se na stránky tentokrát nevešlo, ale vězte, že mnohé z toho bude náplní některého z dalších čísel časopisu, možná hned v příštím školním roce.
Při aplikaci tématu ve výuce společně s žáky diskutujte: ve kterých oblastech na Zemi je druhová rozmanitost nejbohatší a proč? Jaká je druhová biodiverzita našich nejbohatších oblastí v celosvětovém měřítku? Kdy v minulosti docházelo k největším extinkcím a čím byly způsobeny? Jaké jsou počty druhů a jejich vznik a vymírání v současnosti? Jakou roli v tomto procesu sehrává člověk a jaká by měla optimálně být?
Chápeme všichni problematiku ochrany přírody stejně? Jak se dívá na přírodu ekolog? Jak biolog a jak ekonom? Jakou roli v jejich smýšlení hraje vidina trvale udržitelného rozvoje? A v čem problematika trvale udržitelného rozvoje spočívá?
Co vše přírodní prostředí ovlivňuje? Jaké hlavní biotické a abiotické faktory se podílejí na zušlechťování a naopak na devastování přírody? Uvědomme si, že právě člověk je do určité míry schopen ovlivnit existenci a stav přírodního prostředí, a to jak k lepšímu, tak i k horšímu.
Na druhou stranu se již mnohokrát ukázalo, že příroda umí člověka v mnohém přesáhnout a dostat do úzkých, byť to je mnohdy jen zpětná vazba právě na lidskou činnost.
Příroda se chrání na celém světě, avšak metody, forma a účinnost se liší místo od místa. Co je cílem veškeré ochrany přírody a jakou formou toho lze dosáhnout? Jakou roli hraje ochrana životního prostředí a do jaké míry je pro nás tato problematika aktuální a neodvratitelná?
Závěrem chceme jen připomenout, že u tohoto tématu máte velký prostor pro samostatnou práci žáků a jejich aktivity v terénu. Neučme žáky a studenty o ochraně přírody, ale především jak a proč chránit přírodu a prostředí kolem nás. Vypusťte děti do okolí školy a nechte je realizovat vše, co může prospět jak přírodě, tak jejich osobnostnímu rozvoji. Důležité je si uvědomit, že především u mladších žáků se právě v tomto období formují jejich postoje a vztah k přírodě. Pokusme se je nasměrovat tím správným směrem a dovést je k tomu, že si své životní cíle a postoje vytvoří sami.
S přáním krásných prázdnin zdraví redakce časopisu Dnešní svět.
Dnešní svět - časopis pro moderní výuku Vydává TERRA-KLUB, o.p.s. Vychází 6x ve školním roce Adresa redakce: Terra, Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.:Tel.: +420 221 511 440, fax: +420 221 511 441 E-mail: redakce@dnesnisvet.cz; terra@terra-klub.czRedakční rada: Mgr. Ludmila Doležalová (Základní škola Holešov), RNDr. Josef Herink (Výzkumný ústav pedagogický), RNDr. Renata Holubová, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Doc. RNDr. Roman Kubínek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), RNDr. Jakub Langhammer, PhD. (Univerzita Karlova, Praha), Mgr. Monika Müllerová (Univerzita Palackého, Olomouc), PaedDr. Jana Peštová (Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem), Doc. RNDr. Vít Voženílek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Petr Wilam (Ostravská univerzita, Ostrava), Mgr. Karel Zahradník (Gymnázium Holešov) Výkonná redaktorka: Mgr. Lenka Volaufová Redakční práce: Martin Hanus, Mgr. Michal Šrubař, Mgr. Pavel TeplýJazyková redakce: PhDr. Eva Müllerová, CSc. Grafická úprava: František Kast, Inexes (www.inexes.cz) Technická příprava map: Mgr. Luděk Šídlo, DiS. Lito: Jan Dušek Tisk: Ottova tiskárna, s.r.o. Foto na titulní straně: Allphoto Rozšiřuje, informace podává a objednávky vyřizuje: TERRA-KLUB, o.p.s., Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.: +420 221 511 440, Fax: +420 221 511 441 E-mail: terra@terra-klub.cz, Info: www.dnesni-svet.cz Celoroční předplatné pro ročník 2006/2007: 295 Kč za 6 čísel v tištěné verzi Redakční uzávěrka: 22. 6. 2007 Evidenční číslo: MK ČR E 16185 ISSN 1801-4119
Co obsahuje Digitální verze časopisu Dnešní svět a jak ji lze využít?
Digitální verze obsahuje všechny grafické, textové i tabulkové prvky tištěné verze, doplněné dalšími interaktivními prvky.
Digitální verze je koncipována pro využití na interaktivních tabulích či dataprojektorech přímo ve výuce, je však také vhodná k užití při individuální práci na počítači.
Výuku s pomocí digitální verze časopisu Dnešní svět je vhodné doplnit prací s tištěnou verzí časopisu. Tomu odpovídá i shodné obsahové členění.
Jak s digitální verzí pracovat?
Digitální verze je členěna obdobně jako tištěná verze, tj. na čtyři základní sekce, které jsou od sebe barevně odlišeny. Přechod mezi jednotlivými sekcemi je možný pomocí několika navigačních prvků, které jsou umístěny na každou stránku. Na stránce dále naleznete množství dalších funkcí.
Jak pracovat s prvkem v okně?
Kliknutím na libovolný grafický či textový prvek (text, tabulku, mapu, graf ad.) je možné obsah tohoto prvku zobrazit ve zvláštním okně, kde je možné s ním nadále pracovat.
Funkce příprava
Online zpracování publikací nabízí vyučujícím funkci „Příprava“. Zde je možné sestavit z vytipovaných stránek v zakoupených atlasech libovolně dlouhou sekvenci, opatřit každou stránku komentářem a při výuce takto vytvořený materiál žákům promítnout a doplnit komentářem.
Jak vytvořit přípravu?
Jak do přípravy přidat obsah?
Jak přípravu používat?
Má-li vyučující nachystanou přípravu, kterou chce při výuce použít (nebo chce-li použít přípravu vytvořenou některým z kolegů a opatřenou atributem „Je globální“), stačí zvolit vybranou přípravu z roletového menu pod Výukovým schématem. V rámci přípravy se lze pohybovat tam i zpět pomocí tlačítek s šipkami. Textové poznámky se zobrazí po kliknutí na tlačítko se symbolem odstavcového textu, které se nachází mezi tlačítky se šipkami.
Provázanost mezi jednotlivými produkty
V publikacích programu Dnešní svět se řada témat opakuje; každá publikace však dané téma zpracovává z jiného pohledu. Téma těžby uhlí je například ve Školním atlase dnešního světa zpracováno z geografického pohledu, kdežto Školní atlas Dnešní energetický svět na něj nahlíží techničtěji (složení uhlí, vznik uhlí, způsoby těžby apod.).
Na takto související témata je uživatel upozorněn ikonou šipky, která značí, že daný grafický prvek je tematicky provázán s prvkem v jiném atlasu.
„Uvnitř“ prvku (po jeho rozkliknutí) je pak uvedena ikona či ikony, odkazující na konkrétní místo v dalších produktech, kde je o téže problematice řeč. Kliknutím na ikonu je možné na tento příbuzný obsah přejít (za předpokladu, že uživatel má cílový produkt zakoupen).
Je možné setkat se s následujícími ikonami:
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního světa.
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního Česka.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní energetický svět.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro základní školy.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro střední školy.
Téma zpracovává také web www.dnesni-financni-svet.cz.
Téma zpracovává také časopis Dnešní svět.
Jak pracovat s animacemi?
Animace se zobrazí do zvláštního okna stejným způsobem, jako jakýkoliv jiný prvek. Oproti ostatním prvkům zde však není možnost přiblížení, animaci je možné prohlížet pouze jako celek. Animace mají také pouze jednu úroveň rozlišení a automaticky se přizpůsobují oknu. Proto u nich nejsou zobrazeny ikony na horní liště.
Jak pracovat s animacemi je uvedeno v instruktážní animaci.
Co je to Výukové schéma?
Na Výukovém schématu je graficky znázorněno kompletní učivo pro žáky 6.–9. tříd základních škol, které předepisuje Rámcový vzdělávací program základního vzdělání (RVP ZV) pro vyučovací předměty dějepis, výchova k občanství, zeměpis, přírodopis a navíc také vybrané učivo z fyziky a chemie, které je relativně silně propojeno s učivem zmíněných čtyř hlavních předmětů. Provázanosti mezi jednotlivými „políčky“ jsou dle intenzity návaznosti znázorněny pomocí hlavních a vedlejších linií. Lepší orientaci v podrobném schématu umožňuje zjednodušené schéma.
Jak je možné Výukové schéma využít?
Jednotlivé tematické celky jsou ve schématu ohraničeny rámečkem, v němž (mimo průřezových témat, na kterých se více či méně podílejí všechny čtyři vzdělávací obory) jsou barevně znázorněny podíly jednotlivých vzdělávacích oborů na výuce daného tematického celku. Tyto podíly mají ilustrativní charakter a umožňují lepší dohledání tematických celků, na kterých se daný předmět podílí. Zároveň také upozorňují na přesahy do ostatních vzdělávacích oborů.
V případě, že jste na své otázky nenašli odpovědi v této nápovědě, zašlete je na terra@terra-klub.cz.
Chcete opravdu smazat přípravu ''?